E-Commerce
A posle odmora – Q4! Da li ste spremni za poslednji kvartal?
Sada već tradicionalno, kada se vratimo sa odmora, startuje škola, a sa prvim zvonom praktično “sve počinje”!
Počinju pripreme za poslednji kvartal u godini, koji je inače i onaj najdinamičniji ili najaktiviniji deo sezone. U svakom smislu te reči nam je sada već na pragu, tako da nema opuštanja!
Pa, obzirom da za par dana ulazimo u Q4, s tim u vezi je i pitanje iz naslova: Da li ste spremni za poslednji kvartal?
Kako da se pripremimo?
Lično počinjem od mapiranja svih stakeholdera u firmi, sa ciljem da dobijem/imam jasan uvid u informaciju koji sektori su mi neophodni da neke od zamisli ugledaju svetlost dana. Kada to uradite, onda idite još jedan korak “dublje” i upoznajete odgovorne kolege u određenom sektoru koji vam mogu pomoći da vaša kampanja protekne bez bilo kakvih problema.
Takođe, veoma važan detalj je mapiranje svih važnih datuma, bilo da su u pitanju praznici, neradni dani ili pak sportske, odnosno kulturno-umetničke manifestacije, dakle sve što utiče ili može da utiče na prodajne rezultate.
Idealan scenario je da imate istorijske rezultate za akcije proteklih godina, pa možete da uporedite i analizirate šta je bilo dobro, šta nije, a šta možete da unapredite ili promenite.
Od ponude, asortimana, pa sve preko načina oglašavanja, kreative ili pak izbora kanala komunikacije, sve mora da bude pod konstantnim nadzorom.
Šta je potrebno da obezbedimo?
Najpre – komunikacija. Okupite kolege iz svih sektora koji su zaduženi za asortiman, marketing, cene i popuste, kao i nabavku… obavestite ih o planiranim akcijama, idejama i pojedinostima za svaku akciju, kako bi shvatili celokupnu sliku.
Takođe, Vi od njih možete da dobijete veoma vredne informacije i to pogotovo o popustima, datumima kada se lansiraju novi proizvodi, koliko top artikala imate na stanju, šta možete da planirate od proizvoda za Black Friday, da li pratimo konkurenciju na dnevnom ili nedeljnom planu… ovo su samo neka od pitanja koja je potrebno da pripremite, a snaga komunikacije će svaki sektor opremiti sa informacijama na pravi način.
Takođe, na kraju, ali svakako ne manje važno, obavite sastanak sa partnerima iz dostavne službe na temu eventualnih dodatnih preuzimanja za neradne dane, vikend nakon Black Friday-a i za novogodišnje praznike. Od izuzetnog značaja je dobra dvosmerna komunikacija sa partnerima, koja mora da bude perfektna, jer ukoliko nemate svoju dostavnu službu, oni su vaše “ogledalo” u očima kupca.
Kako se pripremiti
Uradite poslednju proveru tehničkih funkcionalnosti sajta i hostinga, proverite zalihe i asortiman, testirajte dostavu i logistiku, a zatim podignite kvalitet korisničke podrške na najviši mogući nivo, jer je to ono što uvek pravi razliku.
Neprijatna iznenađenja nikada nisu dobrodošla, a pogotovo ne u prodajnom delu sezone.
Asortiman i zalihe
Verujemo da asortiman prati sezonalnost, kao i aktuelne praznike, a na vama je da obezbedite dovoljne zalihe aktuelnih artikala.
Pored toga, veoma je važno da se obezbedi što brža i pravovremena sinhronizacija dostupnog lagera, kako se kupac ne bi dovodio u zabludu, a sa druge strane kako bi uštedeli vreme vašim kolegama u korisničkoj podršci, magacinu i verovatno finansijama.
Pakovanje
Iako je teže za organizaciju, posebno novogodišnje ukrasno pakovanje vas može značajno diferencirati od konkurenata. Na ovaj način omogućavate da se pokloni direktno šalju na adresu primaoca, upakovani i kompletni, što značajno štedi vreme i rešava “problem” kupcu.
Imajući u vidu da značajan broj ljudi iz dijaspore kupuju poklone na domaćim online prodavnicama i iste isporučuju direktno rodbini i prijateljima u zemlji, ova ideja ima još više smisla.
Dostava
Ukoliko vam je biznis zasnovan na online prodaji, dostava vam je praktično prvi i jedini fizički kontakt sa kupcem, pa se potrudite da bude zapamćen po dobroj, korektnoj i pravovremenoj saradnji.
Kao jedan od top 3 glavna razloga za otkazivanje porudžbine, dostavu treba shvatiti ozbiljno i pokušati da istu unapredite.
Informisanost i usaglašenost
Potrebno je da celokupan tim ima ispravne, ažurne i proverene podatke po svim pitanjima od aktuelne ponude, akcijskih cena, porudžbina, pa sve do pojedinačnih reklamacija.
Bez obzira na koji način se kupac informiše, uvek mora dobiti ispravne informacije.
Potrudite se da unapred otklonite većinu potencijalnih problema koje možete da predvidite i koje su verovatno specifične za vašu granu/delatnost.
Hosting
Kao što se morate uveriti i održavati vašu offline prodavnicu, isto tako morate održavati i hosting. Izaberite pravog partnera za pružanje ove usluge, jer od iste vam zavisi rad vašeg sajta i prodavnice.
Ukoliko pripremate kampanje za poslednji kvartal, predlažem vam da testirate server sa velikim posetama, tako da simulirate posete i na taj način matematički utvrdite koliko pojedinačnih poseta u isto vreme vaš server može da obradi. Na ovaj način ćete znati da li je potrebno da pojačare resurse servera u najvažnijem periodu godine.
Korisnička podrška
Kao jedna od važnijih stavki u prodajnom procesu, kvalitet, informisanost i odziv korisničke podrške mora uvek biti na najvišem nivou.
Iskoristite prazničnu euforiju da podignete standarde podrške za vaše kupce, oduševite ih i “kupite” njihovu vernost.
Važni datumi
Mapiranje važnih datuma je izuzetno važna stavka u procesu planiranja kvartalnih, polugodišnjih ili godišnjih aktivnosti.
Među njima mogu biti važne ili manje važne aktivnosti, ali činjenica je da ih morate obeležiti, kao i blagovremeno najaviti kolegama i iz drugih sektora kako bi se logistički svaka planirana akcija sprovela u delo.
Ovaj način planiranja može pomoći i kolegama u offline prodaji i obogatiti im njihove redovne kampanje. A s obzirom na offline pristup, kolegama u maloprodaji je za pripremu i realizaciju potrebno više vremena u poređenju sa kolegama iz online prodaje, pa ovo može biti jedan lep doprinos ecommerce-a.
Poslednji kvartal (Q4) sam po sebi donosi pregršt važnih datuma i bez obzira na kom tržištu poslujete, svuda je slična situacija.
Možda naša usluga Virtuelnog asistenta može da vam pomogne da mapiramo sve važne datume i pomognemo vama i vašem timu da blagovremeno kreirate i pripremite sve kampanje.
Neki od važnih datuma u Q4:
- 11;
- Crni petak;
- Noć veštica;
- Cyber Monday;
- Slava Sveti Nikola;
- Boxing Day.
Koliko vredi poslednji kvartal?
Prema podacima NBS za sve transakcije karticama putem interneta ukoliko poredimo Q4 2022 vs 2021, vidimo da je 2022. zabeležila rast 39,77% u vrednosti transakcija i 29,22% rast u broju transakcija.
12,2 miliona transakcija 2022. godine u poređenju sa 9,4 miliona u istom periodu 2021. godine nam govori da i ove godine moramo biti spremni za predstojeći Q4.
Izvor NBS
347,5 miliona evra prometa u poređenju sa 248,6 miliona koji je napravljen u istom periodu 2021. godine, takođe stavlja još možda i veći akcenat na Q4 i poslednji kvartal u godini.
Izvor NBS
Kompletan izveštaj poslednjeg kvartala, poređenja sa drugim kvartalima i procentualni udeo svakog kvartala u prometu, možete pogledati na sajtu Ecommerce Asocijacije Srbije
Zaključak autora
Blagovremena priprema, komunikacija i logistika! Ovoga puta ću izdvojiti tri ključne stavke za uspeh neke kampanje, pod uslovom da ste već obezbedili kvalitetne proizvode i/ili usluge.
Ukoliko to stavimo u perspektivu poslednjeg kvartala, to morate da obogatite sa odličnom orgnizacijom i analizom.
Ništa bez brojeva 😉
Srećno!
