Connect with us

E-Commerce Magazin

Čas 20: Šta je A/B testiranje i kako se primenjuje?

A/B testiranje

eCommerce za početnike

Čas 20: Šta je A/B testiranje i kako se primenjuje?

Čas 20: Šta je A/B testiranje i kako se primenjuje?

A/B testiranje je jedan od ključnih procesa ili načina za unapređenje korisničkog iskustva i rezultata.

Bilo da pričamo o oglasima, newsletter kampanjama, dizajnu sajta ili korisničkom iskustvu landing stranica, ključno je testiranje i optimizacija sa ciljem maksimiziranja rezultata.

A/B testiranje samo po sebi predstavlja slanje dva ili više različitih sadržaja za istu kampanju određenom broju nasumično izabranih korisnika, sa ciljem da se najvećem procentu korisnika pošalje upravo onaj sadržaj, koji privlači najviše pažnje i daje najveće rezultate.

U praksi bi to značilo da ćemo kreirati dva različita rešenja. Rešenje broj 1 ćemo poslati na adresu 20% kupaca (grupa A), pored toga rešenje broj 2 ćemo poslati na drugih 20% kupaca (grupa B). U zavisnosti od postavljenih ciljeva i postignutih rezultata, rešenje koje je postiglo bolje rezultate, biće poslato na ostalih 60% kupaca (grupa C).

Pre kreiranja svakog A/B testa, važno je da odlučite koji vam je cilj, odnosno šta želite da postignete, kako bi s(v)e tome prilagodili.

 

Primer #1: Oglasi

Recimo da prodajete posuđe i imate zadatak da kreirate kampanju za promociju vikend akcije. Na vizualu broj #1, postavićete kreativu, koja će u fokus staviti 20% popusta za sve porudžbine u okviru navedene vikend akcije. Kreativa će biti vektorska, bez fotografija. Na vizualu broj #2 postavićete istu informaciju o popustu, samo će pozadina biti sa lifestyle fotografijom vašeg posuđa u kuhinji.

Cilj ovog konkretnog primera A/B testiranja oglasa bi bio da se različitom kreativom testira feedback i engagement publike na vizual i prateći tekst, kao i rezultat prodaje, kako bi nastavili sa onim oglasom koji daje bolje rezultate.

Predlog: Radite vizuale prema target grupi koju targetirate.

Potrudite se da svake nedelje napravite po neki test, jer ćete svoje kampanje na ovaj način kontinuirano unapređivati. A zatim, počnite da zamenjujete oglase koji daju lošije rezultate, odnosno počnite da primenjujete rezultate analize koju ste uradili.

 

Kanal komunikacije i A/B test

Ova logika i način testiranja se može preneti na, maltene, sve ono što radite na digitalu.

Bilo da su to oglasne kampanje na google ili facebook/instagram oglasima, newsletter kampanje, sajt i landing strane, ili push notifikacije – A/B testovi su i više nego poželjni.

Radite ih kada god ste u mogućnosti da uradite i analizu. Bez analize ste samo izgubili vreme!

Odmah ćemo se složiti – da, to oduzima više vremena! Zasigurno više od postavljanja standardnih oglasa ili kampanja, jer ovoga puta morate uraditi uvek minimum duplo više kreative i teksta, a nekad i više. Ali, činjenica je da daje mnogo bolje rezultate.

 

A/B test kod newsletter kampanja

Uzećemo primer komunikacije kroz newsletter (Email marketing), sa ciljem da vam skrenemo pažnju šta je to što možete testirati na ovaj način.

A/B test je dugo godina predstavljao testiranje subject poruke, što se već sada odavno izmenilo, pa samim tim možete testirati i sadržaj same poruke, vizual ili čak boju buttona.

Ukoliko su vam testna rešenja kompletno različita, može vam biti teško da donesete konkretan zaključak. Zbog toga bih predložio da izmene radite po segmentima, postepeno, kako bi mogli da se fokusirate na detalje.

Za početak, potrebno je da alat koji koristite za email kampanje podržava ove opcije.

Za A/B test kroz newsletter možete testirati sledeće:

  • Subject
  • Sadržaj koji se šalje
    • Vizual
    • Tekst
    • Button
    • Boju pozadine, buttona ili teksta
  • Landing strane
  • Vreme slanja/otvaranja

 

Primer #2: Newsletter

Recimo da prodajete sportsku opremu i da želite da testirate postavljanje dugmeta u okviru newsletter kampanje koju šaljete kupcima.

I pored toga, moramo kreirati dva različita newsletter-a, oni mogu biti praktično identični uz jednu bitnu razliku.

Rešenje broj jedan će imati planirani sadržaj, ali će sadržati CTA button na vizualu i na kraju teksta. Sa druge strane, rešenje broj 2 neće imati CTA button istaknut, ali će sve biti linkovano.

Na ovaj način ćemo doći do zaključka da li nam je button potreban, odnosno drugim rečima da li je rešenje broj 1 imalo više klikova od rešenja broj 2 samo zato što je imao CTA poziv na akciju u vidu dugmeta.

 

Analiza A/B testiranja

Svaka analiza i test treba da prati i adekvatan zaključak. Predlog je da se isti donese na osnovu rezultata koje kampanje postignu, a na osnovu prethodno postavljenih KPI-ova.

Nemojte da dozvolite da gubite dragoceno vreme za menjanje boja buttonu ili izmenu vizuala, čisto da napravite neke izmene, bez predhodno postavljenog cilja.

Ovde se ne radi o tome da li vi mislite da je dobra kreativa ili ponuda, važno je šta misle potencijalni kupci.

Odluke donesene na osnovu brojeva dokazano daju rezultate.

 

Zaključak autora

Činjenica je da A/B oduzima više vremena i resursa, ali istovremeno donosi mnogo bolje rezultate.

Radite ih kada god ste u mogućnosti da uradite i analizu. Bez analize ste samo izgubili vreme!

Ovde se ne radi o tome da li vi mislite da je dobra kreativa ili ponuda, važno je šta misle potencijalni kupci, a to ćete saznati tako što ćete kontinuirano vršiti ovakve i slične testove.

Pa, koji je vaš sledeći A/B test?

 

 

Ivan Tanasković

Specijalista E-Commerce poslovanja sa više od 10 godina iskustva u Internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Član je Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije.

More in eCommerce za početnike

Popularno

Facebook

Tags

To Top