Čas 26. Šta je Marketplace i koje su njegove prednosti?

Marketplace

Dobrodošli na novi čas ecommerce za početnike! Nastavljamo sa tekstovima iz naše omiljene rubrike.

Ovoga puta, tema je više nego aktuelna u svetu, ali i kod nas, pa je red da se na vreme sa istom upoznamo. Izvolite, uđite u svet marketplace-a, popularnih “online tržnih centara”.

Hajde da zajedno zavirimo u ovaj, za naše tržište, novi(ji) biznis model.

 

Šta je Marketplace biznis model?

Ukratko, marketplace predstavlja platformu na kojoj pravna lica mogu prodavati svoje proizvode ili usluge.

Narodski rečeno, marketplace je online tržni centar, na kome posluje više prodavaca i na kome se neretko može pronaći više stotina hiljada proizvoda. Obično su u vlasništvu treće strane, koja sama ne prodaje nijedan proizvod ili uslugu, već vodi marketplace. To je najčešći slučaj, mada se mogu pronaći i izuzeci.

Primer: Uzmimo za primer pravi tržni centar. Vlasnik tržnog centra je posebno pravno lice kod koga zakupljujete lokal i u kome izlažete i prodajete vašu robu. Vlasnik tržnog centra ne prodaje proizvode, uz izuzetak da mogu biti vlasnici pojedinih brendova u okviru pomenutog objekta.

Cilj vlasnika marketplace-a je da kupcima omogući kvalitetnu ponudu, samim tim što će privoleti širok spektar prodavaca da svoju robu izlažu u baš tom “tržnom centru”.

Ovo je jedan od win-win-win tipova saradnje – saradnja na obostrano zadovoljstvo: Kako?

  • Win #1. Prodavci dobijaju novi kanal prodaje koji ih košta po realizaciji. Drugim rečima, to znači da marketplace uzima svoj procenat samo ako vi nešto prodate.
  • Win #2. Vlasnik marketplace-a se naplaćuje od provizije prodate robe. Kao što je gore rečeno, oni moraju da prodaju vašu robu kako bi zaradili procenat, a samim tim to znači da mora da se radi kvalitetan marketing i ozbiljan brending navedenog “tržnog centra”.
  • Win #3. Kupci dobijaju novu online prodavnicu na kojoj mogu da pronađu sve što im je potrebno po potencijalno boljim cenama.

Marketingom i oglašavanjem se bavi vlasnik marketplace-a, dok su svi izlagači ujedno i dobavljači, osim ako to drugačije nije dogovoreno i rešeno. Prepuštamo vam da sami dogovorite najbolje uslove za vašu saradnju.

Preko 60% online prodaje se već odvija preko marketplace-ova.
(Izvor Lengow.com)

 

Prednost Marketplace biznis modela

Ovaj model poslovanja sam po sebi donosi nekoliko prednosti:

 

Nema magacina, ali ni inventara

Vlasnici marketplace-a imaju mogućnost da ne poseduju inventar koji njihova platforma prodaje. Takođe, oni prepuštaju operativnu stranu poslovanja prodavcima, dok se uglavnom fokusiraju na promociju njihovog marketplace brenda na tržištu, sa ciljem da privuku što veći “saobraćaj” na platformu i pretvore posete sajta u prodaju. Ali, obratite pažnju, bez obzira što ne utiču na vaše operativne poslove, to ipak mogu da zahtevaju.

Primer: Vratićemo se još jednom na primer “tržnog centra”. Naime, tržni centar ne poseduje robu koja se izlaže u prodavnicama, zar ne? Sa druge strane, sektor marketinga tržnog centra se trudi da kreira kampanje i prodajne akcije kako bi privukao ljude i kreirao promet svojim izlagačima.

Smanjivanje marketinških troškova

Vlasnici prodavnica mogu da se koncentrišu na svoj operativni deo posla i vođenje računa o aktuelnosti asortimana, jer vlasnici marketplace-a preuzimaju marketing troškove i aktivnosti na sebe. To, naravno, ne isključuje mogućnost da se i vi dodatno bavite promocijom svojih proizvoda u izabranom marketplace-u.

U zavisnosti od marketplace-a, postoje različiti modeli saradnje, tako da vam negde može biti ponuđen i drugačiji oblik saradnje, a na Vama je da procenite da li vam to odgovara.

Primer: S obzirom da pomenuti marketplace zarađuje od prodaje, i njima je imperativ da vi prodate, a iz tog razloga očekujte pravila koja se moraju poštovati u delu odgovora na porudžbinu i brzine pakovanja robe.

Novi kanal prodaje

Marketplace platforme pomažu preduzećima da dođu do šireg spektra kupaca, koji inače nisu čuli za njihov proizvod. Nažalost, mnoga preduzeća nemaju online prodaju, pa čak i da žele da je imaju, trenutno nemaju vremena i/ili resursa da se i time bave, pa im je ovakav način poslovanja isplativ.

 

Veće poverenje kupaca

Ukoliko prodajete svoje proizvode preko poznatog i respektabilnog marketplace-a, to kupcima pruža uverenje da je Vaš biznis proveren i oni će se lakše odlučiti za kupovinu.

Prodaja preko marketplace platformi poput Alibaba, Amazon, eBay itd. predstavlja 2/3 globalne prodaje e-trgovine 2021. godine (Izvor Digital Commerce 360)

 

Nedostaci marketplace modela

Nije vaš webshop

Nije potpuno isto kao “iznajmljivanje web prodavnice”, ali možemo iskoristiti postojeći primer sa tržnim centrom.

Naime, prodavnice iznajmljuju lokale u tržnom centru i za iste plaćaju mesečnu zakupninu, a oni nisu vlasnici istog. Tako i vi, u ovom modelu. Vi ste izlagači, plaćate svoje troškove prema dogovorenom načinu i dinamici, ali vi niste vlasnik internet prodavnice.

 

Nisu vaši podaci o kupcima

S obzirom da platforma nije vaša, drugim rečima nije vaša internet prodavnica, vi nećete imati podatke o kupcima. Podatke koje vi budete imali su podaci za isporuku i nemate zakonsko pravo da ih koristite u promotivne/marketing svrhe.

Takođe, ukoliko posle nekog vremena odlučite da napustite marketplace i kreirate svoj shop,  treba da znate da ćete tada krenuti iz početka. Bez obzira koliko ste do tada imali kupaca na izabranom marketplace-u.

 

Visoki standardi za prodavce

Da se ne iznenadite kada počnete. Naime, poznati marketplace-ovi imaju visoke standarde za prodavce.

To se ogleda u vašim obavezama, kao na primer:

  • odgovaranje na upite kupaca u kratom periodu;
  • brzo pakovanje poručenih artikala;
  • ažurno i brzo odgovaranje na reviews-a

 

Konkurencija

Na marketplace-u je očekivano da će više prodavaca imati u prodaji iste artikle. Samim tim, da bi povećali prodaju, trgovci svojim kupcima moraju da pruže različite prodajne podsticaje ili benefite.

Ovo još više otežava malim preduzećima ili startapima da uspostave svoje prisustvo na tržištu.

 

Visoke provizije

Marketplace naplaćuje određenu naknadu od prodavaca za svaku prodaju. Iste mogu biti veoma visoke u nekim delatnostima. Istovremeno, visoke provizije otežavaju malim preduzećima da održe profitabilnost i saradnju sa marketplace-ovima.

 

Zaključak autora

S obzirom da marketplace omogućava kompanijama da brzo započnu prodaju putem interneta, a pri tome da obuhvate šire tržište, uz činjenicu da smanjuju poslovni rizik za mala i srednja preduzeća, ovaj model poslovanja je stekao veliku popularnost širom sveta.

Činjenica je da je i naše tržište doživelo “marketplace boom” i da je na našem tržištu počelo sa radom nekoliko veoma jakih kompanija, koje posluju po ovom modelu. One su takođe doprinele širenju popularnosti internet poslovanja u Srbiji, no njihovo vreme tek dolazi.

Uskoro se vidimo sa novih tekstovima iz serijala “Ecommerce za početnike”, a ukoliko želite, možete nam predložiti temu koju vi želite da mi obradimo u budućnosti.

To možete učiniti popunivši formular ispod. Hvala!

 

Putem ovog formulara, možete nam dati predloge za teme vašeg interesovanja u okviru serijala "eComm za početnike". Hvala!

 

Besplatan webshop za 50 trgovaca na konkursu koji organizuju Visa i Ecommerce magazin