Connect with us
eCommerce Kalendar za 2020. godinu

Ivan Dabetić, Delfi: Budućnost čitanja je stigla.

Intervju

Ivan Dabetić, Delfi: Budućnost čitanja je stigla.

Ivan Dabetić, Delfi: Budućnost čitanja je stigla.

Da li se sećate vašeg detinjstva i navika koje ste tada imali? Često u poslednje vreme mislim na to (nama) bezbrižno doba i sve češće poredim sa današnjim. Da li je u pitanju dnevna rutina, način kako se deca igraju, čitanje knjiga ili nešto sasvim drugo. Tu se vide velike razlike u generacijama, novinama, rutini…

Nastavljamo sa E-Commerce intervjuima i predstavljamo kompaniju koja svojim poslovnim odlukama nastoji da izađe u susret jednom delu novije generacije, a sa druge strane da pokuša da promeni navike starije populacije. Da li će u tome uspeti?

Danas, kada nas je pandemija ujedinila i kada većinu svog vremena provodimo u kući, izazovno je čak i ono što je nekad bilo nepojmljivo – kako kvalitetno utrošiti vreme.

Konkretan predlog dolazi iz knjižara Delfi, koje su kreirale sopstvenu aplikaciju za kupovinu i čitanje elektronskih knjiga. Kako su i naveli: “… naša aplikacija pretvara tvoj tablet ili telefon u pravu biblioteku i omogućava ti da ekspresno, dok kažeš „knjiga“, kupiš naslove sa Delfi top-liste i čitaš ih gde god da se nalaziš…”

Danas pričamo sa Ivanom Dabetićem, Digital marketing manadžerom u izdavačkoj kući Laguna i Delfi.

 

Kao i mnoge kompanije u svetu iz vaše branše, i vi ste se odličili na korak kreiranja aplikacije sa elektronskim verzijama knjiga. Da li su svetski primeri bili inicijalna kapisla za ovu ideju ili je prethodila analiza tržišta ili anketa kupaca?

– Mi svakodnevno radimo analizu tržišta i konkurencije. Podatke o interesovanju za e-knjige smo uzimali iz raznih zemalja, takođe smo osluškivali i domaće tržište. Podatak da u regionu ne postoji aplikacija za elektronske knjige i da postoji interesovanje čitalaca, bio je okidač da 2017. godine napravimo aplikaciju za čitanje elektronskih knjiga, sa fokusom na reader, kako bismo korisnicima pružili sjajno čitalačko iskustvo na njihovim uređajima. Aplikacija je zvanično puštena na Google Play i iOS platforme 2018. godine i za samo par dana imali smo 15.000 korisnika, a danas imamo preko 60.000 korisnika.

 

Čitanje elektronskih knjiga predstavlja jedan sasvim drugačiji doživljaj, u odnosu na standardni način na koje je naše društvo naviklo. Da li mislite da je domaća publika spremna za ovo unapređenje i promenu?

– Moram da napomenem da mi sa aplikacijom ne želimo da menjamo navike naših čitalaca, već da im ponudimo izbor. Čoveku je potreban izbor kako bi mogao da potraži svoju slobodu. Ako pogledamo nekoliko godina unazad, papirna knjiga je i pored svih ratova, ekonomskih kriza i dolaskom interneta i tehnologije, uspela da izdrži i da opstane na tržištu, kao jedan od najprodavanijih predmeta.

Čitaoci recimo, ukoliko planiraju putovanje, mogu da biraju da li žele da nose jednu-dve papirne knjige ili da imaju aplikaciju sa stotinu naslova. Što se tiče drugačijeg doživljaja čitanja knjiga u aplikaciji, mi pripremamo potpuno novu aplikaciju za čitanje knjiga, odnosno društvenu mrežu za desktop i mobilne uređaje, na kojoj će čitaoci, pored čitanja knjiga, moći da pronalaze druge knjigoljupce i da ih dodaju za prijatelje, da razmenjuju poruke, knjige, da pišu prikaze i još mnogo drugih zanimljivih opcija.

Ideja za ovaj projekat jeste opet analiza tržišta: postoji mnogo foruma, sajtova i Facebook grupa na kojima se okupljaju knjigoljupci. Naša ideja jeste da okupimo sve ljubitelje knjige na jednom mestu, pružajući im kroz aplikaciju neverovatno iskustvo i mogućnost konstruktivnih kritika, zanimljivih prikaza i upoznavanja novih knjigoljupaca sa sličnim interesovanjem za žanr.

 

Videli smo da je cena elektronske knjige “upola” jeftinija od šampane verzije, pa se odmah nameće se pitanje: “Da li je 50% popusta na elektronske knjige dovoljan podstrek za kupce da počnu da menjaju svoje navike?”

– U Srbiji zaista nisu skupe knjige, ako bismo našu zemlju poredili sa drugim državama Evropske unije. Stvar je prioriteta; da li je, na primer, korisniku važnije da uloži 10€ u sponzorisanu objavu kako bi dobio više pratilaca na svom Instagram profilu, ili će da kupi knjigu. Cena knjiga u aplikaciji zavisi od više faktora, a najvažniji jeste da podstaknemo čitaoce da više čitaju – što se nakon dve godine pokazalo da knjigoljupci, koji koriste aplikaciju, više kupuju, odnosno čitaju e-knjige.

 

Pored očigledne uštede za kupovine putem interneta (15% popusta + besplatna dostava), u kojoj meri je pandemija uticala na rezultate prodaje. Drugim rečima, da li je “skočila” online prodaja knjiga, kao i elektronskih knjiga?

– Zbog trenutne situacije, fokus i jeste digital i kupovina preko sajtova, i to ne samo kod nas, već i kod drugih brendova koji imaju sajtove sa internet prodajom. Prodaja naslova preko sajtova, kao i elektronskih knjiga je svakako porasla, a nama je posebno drago što smo dobili veliki broj korisnika koji su ranije kupovali isključivo u knjižarama.

 

Kakvo je vaše mišljenje u vezi oglašavanja kampanja za vreme vanrednog stanja? Da li ste svoje kampanje smanjili, prilagodili situaciji ili se i dalje oglašavate kao i pre pandemije?

– Primetio sam da su mnogi, koji se ranije nisu oglašavali, shvatili zapravo moć oglašavanja. Smatram da je oglašavanje sada neophodno, kako biste mogli da podelite informaciju što većem broju korisnika. Naše knjižare imaju skraćeno radno vreme, sav fokus je na digitalu – oglašavanjem želimo da dođemo do novih korisnika, kako bismo ih informisali o besplatnoj dostavi i sjajnim akcijama. Mi u Klubu čitalaca imamo preko 600.000 članova i naši čitaoci su informisani preko newslettera o trenutnim akcijama.

 

Videli smo da je aktuelna ponuda za besplatnu dostavu bez ograničenja za sve porudžbine do 15. aprila, što je super i veliko bravo za akciju. Ono što nas posebno interesuje jeste molba da se izađe ispred zgrade, ukoliko nas za to zamole iz kurirskih službi. Zar dostava ne podrazumeva dostavu na kućnu adresu, odnosno do vrata stana ili to privremeno zbog pandemije?

– Mi ne možemo da utičemo na trenutni model poslovanja kurirskih službi. Kuriri se pridržavaju saveta struke i nose maske i rukavice, ali posao kurira se ne svodi na jednu isporuku na adresu dnevno, već na nekoliko adresa. Zdravlje svih nas je najbitnije, stoga bih zamolio sve za malo razumevanja. Mada, naši čitaoci imaju poverenja u nas i naše partnere i do sada smo imali dve-tri primedbe na isporuku paketa ispred zgrade.

 

Takođe, podsećamo vas da ćete Ivanovo predavanje moći da odslušate na Webiz Edukaciji koja će se u Zrenjaninu održati 15. i 16. oktobra 2020. godine.

 

More in Intervju

Popularno

Facebook

Tags

To Top