Connect with us

E-Commerce Magazin

Napuštena korpa

E-Commerce

Šta predstavlja termin “napuštena korpa” i kako se izračunava?

Šta predstavlja termin “napuštena korpa” i kako se izračunava?

Napuštena korpa (*eng. Cart Abandonment) je termin, koji se najbolje opisuje kao situacija kada kupac, iako je stavio jedan ili više artikala u korpu, napusti sajt pre završetka kupovine.

Sa povećanjem saobraćaja i prodaje, neminovno je da se povećava i broj napuštenih artikala u korpi.

Ovaj tekst ima za cilj da vam skrene pažnju na veliki potencijal koji ima ova opcija.

U martu 2020. godine 88,05% porudžbina putem interneta je napušteno, tj. nije realizovano u kupovinu (izvor: Statista.com).

Prostom računicom utvrđujemo da možemo značajno uticati na prihod i prodaju, ukoliko Cart Abandonment Rate umanjimo za 5% ili 10%.

Kako se izračunava Cart Abandonment Rate?

Procenat napuštenih korpi (*eng. Cart Abandonment Rate) se izračunava tako što se podeli broj kompletiranih prodaja sa brojem **započetih kupovina. Dobijeni rezultat se oduzme od broja jedan, a nakon toga pomnoži sa 100. Dobijeni rezultat u procentima predstavlja Cart Abandonment Rate.

**Pod terminom “započeta kupovina” u ovom kontekstu se misli na ubacivanje artikala u korpu. U pitanju su započete kupovine, koje su kreirane na jedinstvenim nalozima.

Ipak je to bolje prikazati formulom:

(1 – (broj kompletiranih prodaja / broj započetih kupovina)) * 100 = Cart Abandonment Rate (%)

Primer
Ukoliko imate 55 uspešno realizovanih prodaja, a 200 započetih kupovina, procenat napuštanja korpe vam je 72,5%.

1 – (55 / 200) x 100 = 72.5%

Iako će vam se ovaj procenat automatski izračunati u vašem Google Analytics nalogu, ukoliko ste podesili praćenje online transakcija, nije suvišno da znate kako se računa ova važna metrika.

Koji su razlozi za odustajanje od kupovine?

Ukoliko se na trenutak stavimo “u cipele” kupca, a to nam neće biti teško jer smo i mi sami kupci, shvatićemo činjenicu da postoji veliki broj razloga zašto kupac može da napusti proces kupovine.

Prema istraživanju Baymard Instituta, glavni razlozi za odustajanje od kupovine su:

  • Dodatni troškovi (dostava, porez, takse…) – 50%;
  • Obavezna registracija kupca pre kupovine – 28%;
  • Predugačak/komplikovan proces plaćanja (*eng. checkout) – 21%;
  • Nemogućnost da se unapred vidi i/ili izračuna ukupna cena porudžbine – 18%;
  • Nepoverenje u vezi sa ostavljanjem podataka kreditne kartice – 17%;
  • Nejasni, nepotpuni ili neadekvatni podaci u vezi sa povraćajem robe – 10%;
  • Mali broj načina plaćanja – 6%.

Pored navedenih razloga, veliki broj ljudi samo istražuje i računa cenu isporuke. Takođe, određeni procenat potencijalnih kupaca je bilo prekinuto u samom procesu kupovine i na istu zaboravilo ili je odložilo.

Kako smanjiti Cart Abandonment Rate?

Za smanjivanje broja napuštenih korpi ne postoji jedinstvena formula. Ali, možemo vam skrenuti pažnju na nekoliko segmenata, koji mogu uticati da se napuštanje korpe dodatno umanji, a samim tim unapredi poslovni rezultat i prodaja.

Transparentno istaknite sve troškove

S obzirom da najveći broj ljudi odlazi zbog “skrivenih” troškova, potrudite se da u svojoj prodavnici budete što transparentniji.

Bilo da postoji fiksna cena dostave ili uslov za besplatnu dostavu, potrudite se da to što bolje istaknete.

Ukoliko se radi o gabaritnoj robi, predlažemo i opciju da potencijalni kupac može da izračuna cenu dostave pre same kupovine.

Jasno i čitko istaknite sve troškove i omogućite kupcu da ih vidi u svakom trenutku.

Omogućite kupovinu za neregistrovane kupce (guest checkout)

Kupovina bez registracije (eng. Guest Checkout) predstavlja opciju na sajtu, koja kupcu omogućava da kupi bez obavezne registracije.

Uvođenje opcije Kupovina bez registracije nam je donelo dobre rezultate i to:

  • povećanje prodaje;
  • smanjenje odustajanja od kupovine;
  • brza online kupovina;
  • bez korišćenja ostavljenih podataka za bilo kakve marketing kampanje.

Više o opciji “kupovina bez registracije” možete pročitati u našem tekstu “Šta je “Kupovina bez registracije” i da li je potrebna?”

Povećajte poverenje u online kupovinu na vašem sajtu

Potrebno je da budete svesni da vam kupac daje sve svoje podatke prilikom porudžbine, kako podatke za dostavu, tako i podatke sa kartice prilikom plaćanja, pa ste, samim tim, u obavezi da ga uverite da je sajt bezbedan.

Predlažemo implementaciju SafeShop internacionalne oznake kvaliteta, za povećanje kredibiliteta online kupovine, koju možete dobiti članstvom u E-Commerce Asocijaciji Srbije.

Takođe, pored sada već standardnih logotipa vaše platne institucije, predlažemo implementacija adekvatnog SSL sertifikata.

 

Slanje automatskog podsetnika

Pomenuti podsetnik je veoma važna karika u smanjenju broja napuštenih korpi.

U pitanju je kampanja, koja ima za cilj da upravo podseti potencijalnog kupca da je zaboravio da kompletira svoju porudžbinu.

Pored odgovora na pitanje kako obaveštavate kupca (email, push, SMS/Viber poruka), potrebno je i odgovoriti na pitanje kada mu šaljete ovaj podsetnik.

Od izuzetnog značaja je set pravila, koji će upravljati podsetnikom za kupovinu, a od istih će direktno zavisiti postignut rezultat.

Koristite remarketing

Veoma poznata i popularna opcija oglašavanja, koju nije potrebno dodatno opisivati.

Pored svoje originalne osobine i praćenja potencijalnih kupaca, ova opcija se može veoma dobro i kvalitetno koristiti da se smanji broj napuštenih artikala u korpi.

Zaključak autora

Imam običaj da kažem da “napuštena korpa” predstavlja blago svake internet prodavnice.

Pomenuto “blago” vam je na dlanu, samo vi možete da ga “dodirnete” i da se potrudite da jedan deo istog osigurate vašoj kompaniji.

Brojevi to govore pre i posle kampanje. Testirajte i vi i uverićete se u kvalitet ove opcije.

 

 

Specijalista E-Commerce poslovanja sa više od 15 godina iskustva u Internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Osnivač Ecommerce magazina. Član Upravnog odbora i izvršni direktor eCommerce Asocijacije Srbije, redovni predavač na eCommerce Akademiji.

More in E-Commerce

Popularno

Facebook

Tags

To Top