13. čas: Šta su “breadcrumbs” i čemu služe?
Breadcrumbs predstavljaju važne delove navigacije u okviru sajta.
Pored toga što “govore” vašim posetiocima gde se nalaze na sajtu, oni takođe pomažu pretraživačima da bolje razumeju strukturu vašeg sajta.
Ovo je jedan od termina, čiji bukvalan prevod “Mrvice hleba” nema značenje u tehničkom smislu, već više opisno ili simbolično, pa ćemo u tekstu zadržati originalni engleski naziv.
Šta su “breadcrumbs”?
Breadcrumbs je kratka tekstualna putanja, koja se često nalazi na vrhu stranice. Drugim rečima, navigacija koja označava lokaciju gde se korisnik/čitalac trenutno nalazi.
Ukoliko na vašoj omiljenoj prodavnici posetite neki proizvod, postoji velika verovatnoća da ćete u vrhu strane videti breadcrumbs menu o kome pričamo.
Na primer: Homepage > Naziv kategorije > Naziv podkategorije > Naziv proizvoda
Zašto se ova navigacija zove breadcrumbs?
Ideja za termin potiče iz poznate bajke Braće Grim “Ivica i Marica”, u kojoj su deca bacala mrvice hleba, kako bi obeležila putanju i pronašli put nazad kući.
Breadcrumbs navigacija ima identičnu svrhu, samo u online svetu, te služi da pomogne posetiocima sajta da tačno definišu svoju lokaciju i, eventualno, da im pomogne da se lako vrate na prethodnu kategoriju ili stranu.
Vrste Breadcrumbs navigacije?
Hijerarhijska
Možda i najrasprostranjenija vrsta breadcrumbs putanje i navigacije. Predstavlja strukturu sajta kroz kategorije i podkategorije do glavnog proizvoda.
Primer: Homepage > Naziv kategorije > Naziv podkategorije > Naziv proizvoda
Atributska
Najčešće se viđa kada posetilac pretražuje na internet prodavnici i na osnovu njegove pretrage, odnosno izabranih opcija, formira se breadcrumbs navigacija.
Primer: Homepage > Naziv kategorije > Naziv podkategorije > Pol > Veličina > Boja
Prema aktivnostima korisnika
Jedan od tipova breadcrumbs navigacije je i putanja bazirana na aktivnostima i posetama samog korisnika.
Primer: Homepage > Prethodna strana #1 > Prethodna strana #1 > Trenutna strana
Prednosti Breadcrumbs navigacije
Iako male, ove “mrvice” imaju svojih prednosti. Male su, pa ih verovatno svi zbog toga vole. Šalu na stranu, zaista veoma koristan detalj sajta i u korisničkom i u tehničkom smislu.
- Prenose pretraživačima kakva je struktura vašeg sajta;
- Unapređuju prikaz rezultata Google pretrage (*eng. rich snippets);
- Unapređuju UX;
- Smanjuju bounce rate.
Zaključak
Nemojte da dozvolite da se vaši posetioci izgube na vašem sajtu. Pružite im odlično korisničko iskustvo, a pored toga, pozitivno utičete na rangiranje sajta, što predstavlja odličnu win-win situaciju.
U teoriji, ali i u praksi, često su mali detalji ti koji prave razliku. Potražite mrvice, pratite aktivnosti svojih posetilaca i pronaćićete put do cilja.
