Connect with us
Power BI

Intervju

Vladimir Petronić, ExcelGuru: Power BI je sadašnjost i budućnost!

Vladimir Petronić, ExcelGuru: Power BI je sadašnjost i budućnost!

Ako bih vam poželeo dobrodošlicu u doba podataka, pogrešio bih, iz prostog razloga što smo već duži niz godina u tom dobu. Podaci su nova valuta.

Već godinama prikupljamo ogromne količine podataka, o posetiocima naših online prodavnica, o kupcima, transakcijama, artiklima… ali, kada dođe vreme analizi, potrebno je odlučiti šta nam je od podataka zaista potrebno.

Jedan od izazova je upravo odgovor na pitanje: “Kako da iz sirovih podataka, izvučemo  ključne informacije o posetiocima i/ili kupcima?

Moguće prepreke na ovom putu mogu biti nedostatak stručnog kadra, nedovoljno razvijene procedure ili neodgovarajući alat.

Samim tim, ovoga puta smo odlučili da “ugostimo” čoveka koji ima veliko znanje o navedenoj temi, radi sa podacima već 2 decenije, sa značajnim iskustvom u multinacionalnim kompanijama koje posluju na svetskom tržištu. Iskustvo i znanje, prema “savetu” Jovana Jovanovića Zmaja, deli kroz svoje kurseve u okviru škole ExcelGuru.

O Power BI-u i data analytics-u i mnogo čemu još, pričamo sa Vladimirom Petronićem, Power BI specijalistom!

 

Šta je Power BI i kakva ga priča prati?

Power BI je analitički alat koji je u svetu analitike postao velika tema u poslednjih par godina. Zapravo, njega prati jedna fantastična priča vezana za njegovog tvorca, a to je Microsoft kompanija. Tehnološki džin iz 90-tih, do 2014. godine propušta gotovo svaki zanačajan trend u IT indistriji i kada se činilo da postaje zastarela, u kompaniji se te godine dešavaju promene (pre svega u timu ljudi koji preizima da vodi kompaniju) i za neverovatno kratko vreme Microsoft se vraća u trku na glavnim IT poljima, a pre svega u cloud tehnologiji, gde u mnogim segmentima postaje vodeća kompanija u svetu. Power BI je upravo jedan od tih segmenata. U maju 2019. godine odjeknula je vest da je Tableau, do tada vodeći BI alat, prodat SalesForce-u, a da je Google kupio Looker (drugi poznat BI alat). Upravo to je momenat kada je Power BI preuzeo vodeću poziciju u BI svetu i od tada se razvija neverovatnom dinamikom, ostavljajući konkurente sve više iza sebe. Power BI se pojavio u junu 2015. i za samo 4 godine postao je lider u BI svetu. Iako je Microsoft relativno kasno ušao na BI tržište, kada je postojalo oko stotinak BI alata, među kojima su bili i velika imena i poznati igrači, uspeo je da se pozicionira kao lider za neverovatno kratko vreme. Verujem da će u istoriji BI-ja ovo biti jedna od najvećih priča ikada – kako je nakon više od dekade provedene na prvom mestu, jedan džin i lider -Tableau, položio oružje i priznao poraz.

 

Šta je to što ga toliko izdvaja od drugih alata i šta ga čini sve popularnijim i sve traženijim?

Svojevremeno sam puno razmišljao o tome pokušavajući da pronadjem šta je to što ga čini toliko moćnim. Svaki BI alat, a ima ih mnogo, dobar je na svoj način, većina njih će vam završiti dobar deo posla, i sam sam imao prilike da radim u nekoliko njih pa ipak najviše volim da radim u Power BI! Zašto?!? Odgovor je u odličnoj strategiji koju je Microsoft primenio. Glavni igrač u promociji Power BI je stari dobri EXCEL! Delovi Power BI alata se nalaze i u EXCEL-u, što je omogućilo svim analitičarima koji isti koriste, da se usavršavaju u oblastima koje su do tog trenutka bile privilegija IT inženjera. I upravo je to ono što ovaj alat izdvaja od svih drugih, on pruža veliki komfor u radu, nudi značajnu slobodu i mogućnost ličnog usavršavanja – lično za mene to je bila magija ,koju sam prosto želeo da posedujem.

 

Kako bi na praktičnom primeru objasnio Power BI i njegovu potencijalnu upotrebu?

Evo jednog najsvežijeg, upravo radim na njemu: jedna firma koja ima preko 200 filijala širom Srbije dobija od EPS-a zbirni račun za struju i to u PDF. Taj dokument ima preko 300 strana sa svim detaljima, kako zbirnim, tako i ponaosob. Ispratiti te podatke ručno i to još svakog meseca je gotovo nemoguće. Klijent želi da im se ti podaci prebace u neku bazu i da imaju nekakav izveštaj, i ako je moguće, da mogu da prate troškove i potrošnju struje. Veliki je izazov takav jedan veliki PDF dokument ispravno transformisati u bazu, a upravo POWER BI mi je to omogućio. Nije moguće ceo proces u potpunosti automatizovati, ali sam, za sada, uspeo ceo proces da svedem na rutinski rad od maksimalno sat vremena, a svešće se na svega nekoliko minuta ubuduće kada završim ceo razvoj. Sve u svemu, ta firma će imati bazu sa svim računima i detaljima o potrošnji struje, kao i Power BI izveštaj, koji će im na lak način prezentovati gde su anomalije i potencijalne mogućnost za korekciju potrošnje. Klijent plaća milionske iznose za struju, onda možete prepostaviti da i sa malim uvidom i kontrolom se može napraviti značajna ušteda.

 

Kako može Power BI da pomogne u poslovanju i koja mu je funkcija?

U današnjem svetu ne treba mnogo pričati koje mesto ima analitika i BI. Svaki BI alat treba da ima sledeće funkcionalnosti:

    • na lak način treba da poveže različite podatke iz različitih izvora;
    • da omogući laku i jasnu vizualizaciju tih podataka.

Posedovati dobar alat koji to na lak i jednostavan način može da uradi je od velike važnosti. Danas se odluke moraju donositi brzo, a one ne mogu biti kvalitetne i pravovremene ukoliko nemate dobar uvid u poslovanje. Ovo je često od ogromne važnosti za poslovanje neke firme. Power BI u potpunosti daje odgovor na ove izazove, rekao bih, i više od očekivanog.

 

Astronomski rast elektronske trgovine u Srbiji je poremetio tržište rada i kreirao potražnju za novim radnim mestima, ali i zahteve za posebnim znanjima i kvalifikacijama. Da li je to uticalo na tražnju za Power BI edukacijom?

I te kako! U poslednje dve godine je potražnja za edukacijom, ali i za edukovanim kadrom, naprosto eksplodirala. Ovaj segment je relativno nov i samim tim nedovoljno pokriven. Gotovo jednom mesečno preko LinkedIn-a dobijam upit za POWER BI. Želim da kažem da je tu veliki prostor da čovek sebi nađe posao, kako ovde u Srbiji, tako i u inostranstvu, bilo da ode tamo da radi ili da radi iz Srbije. Nije samo u Srbiji problem sa nedostatkom edukovanog kadra, globalno je potražnja velika, što ja vidim kao odličnu priliku za mlade ljude.

 

Kada smo već kod mladih, šta bi savetovao mladim ljudima koji žele da se bave analitikom?

Dve stvari od kojih je prva, naravno, opšta i generalna, a važi za bilo koji posao. Kao prvo, moraš voleti posao kojim želiš da se baviš. To je generalno pravilo, tako da ne ulazite u analitiku zbog dobre plate i dobrih mogućnosti, mora vas ona bar malo privlačiti svojom lepotom.

Drugo je ULTIMATIVNA TROJKA!  Excel – SQL – POWER BI! Dakle, moraš znati veoma, ali veoma dobro Excel, zatim bez znanja SQL-a nema šta da tražiš u analitici (ovde mislim na onaj deo SQL koji je potreban analitičarima, dakle manipulacija podacima) i na kraju, naravno, POWER BI, koji će vam dati svu potrebnu širinu za dalje usavršavanje.

Nakon toga vrata su vam široko otvorena u nekoliko pravaca. Možete ostati tu gde ste i biće vam sasvim dobro, a možete ići i dalje na Data Science, AI, ML ili usavršavanje BI arhitektura, produbljivanje znanja modelinga kroz usavršavanje DWH arhitekture su samo neki od pravaca, a budućnost će zasigurno doneti mnogo toga novog.

I jedna važna napomena – morate se usavršavati. Ovo je oblast koja je imala početak, ali neće imati kraj! Ovo nije oblast gde ćete reći – e sada sam naučio, to je to i nema više! Čak naprotiv, ovo je oblast koja se stalno usavršava i nadograđuje. Stoga je neohodno da pratite taj razvoj, a to znači stalno usavršavanje tj. kontinuirano učenje. Jer ako niste spremni na to, onda analitika i BI nisu za vas.

 

Da li postoji prednost za kompanije da se opredele za POWER BI? Da li možeš da izdvojiš 5 razloga zbog kojih treba kompanije da koriste Power BI?

Pitanje odabira BI alata je važno mesto za svaku kompaniju. Izbor je veliki, a parametri u odlučivanju su različiti, od budžeta do poslovnih potreba. Ovde postoji i jedan problem koji se ogleda u dobrom poznavanju ili nepoznavanju BI sveta, šta koji alat nudi, koje su razlike, a nekada su i male nijanse važne.

Razlozi da se odlučite za Power BI iz mog ugla su:

  • U početku se može koristiti potpuno besplatno, kako za obuku i edukaciju, tako i za konkretno izveštavanje. Nećete imati administrativne funkcionalnosti i još neke stvari, ali analitika može biti veoma dobra – gotovo potpuna;
  • Nije skup, čak ga i manje firme mogu priuštiti. Jedna pro licenca je na godišnjem nivou oko 140$ za jednog korisnika. Dakle za 7 korisnika, a to za manje firme može biti više nego dovoljno, ispod 1000$ na godišnjem nivou;
  • Povezanost sa Excel-om tj. office paketom;
  • Integracija sa Microsoft-ovim Cloud-om i lako povezivanje sa mnogobrojnim bazama i platformama;
  • Power BI je deo POWER PLATFORME koja nudi dodatne fantastične stvari i
    verujem da će u budućnosti mnoge firme pored office paketa, imati i power paket – kada shvate koje su sve prednosti u korišćenju ove platforme.

 

S obzirom da ExcelGuru škola slavi rođenda i 3 godine aktivnog rada, kako bi poredio potražnju na početku i sada? Da li su se zahtevi promenili, da li su kompanije i polaznici pripremljeniji…?

U poslednjih 3-5 godina zahtevi su se značajno promenili. Isti su sve veći, a posledica su količine podataka, koja je ekstremno porasla poslednjih godina.

Nekada se tabela od 20.000 redova smatrala velikom, dok je danas milion redova uobičajena stvar. Inače, million redova je granica jednog sheet-a u Excel-u.

Excel je potreban uslov, ali ne i dovoljan. U današnje vreme morate svoje veštine proširiti na SQL i neki od BI alata – POWER BI se tu gotovo prirodno nameće.

U pogledu potražnje, rekao bih da je u poslednje tri godine situacija ista – potražnja za edukovanim kadrovima je velika, ali je ponuda još uvek mala. Potrebno je vreme da se stvori neka masa ljudi koji imaju potrebne veštine. Imam prilike da radim i sa velikim i sa malim kompanijama i svuda vidim istu stvar. Podaci su poput cunamija preplavili biznis i svi se sada dave u podacima, a nikako da se sama situacija konsoliduje. Problem je u nedostatku kako operativnog kadra, tako i upravljačkog kadra, koji dobro barata i poznaje BI i nove tehnologije. U tom pogledu edukacija i usavršavanje više nego ikada imaju važnu ulogu.

 

Šta se “kuva” u ExcelGuru kuhinji za rođendan?

Da, 1. marta je treći rodjendan, treća godina rada i poslovanja. Sa velikim ponosom i radošću ga dočekujem. Imao sam preko 300 polaznika i 14 firmi u prethodne tri godine. Za ovaj mali, ali za mene značajan jubilej dajemo 20% popusta na kurseve Power BI, DAX i SQL.

Moji kursevi su plod mog dugogodišnjeg iskustva i, kako ja volim da kažem, moji kursevi imaju UKUS ZNANJA.

Svi koji se usavršavaju mogu na mojim kursevima dobiti potrebno znanje i veštine da mogu dalje nastaviti samostalno da rade i usavršavaju se. Posebno bih skrenuo pažnju na DAX, jezik podataka u POWER BI. Ovakvih kurseva koji tematski obrađuju DAX gotovo na teorijskom nivou nema, dugo sam ga pripremao, skoro godinu dana.

 

 

 

Specijalista E-Commerce poslovanja sa više od 10 godina iskustva u Internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Osnivač Ecommerce magazina. Član Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije.

More in Intervju

Popularno

Facebook

Tags

To Top